Information in English

Swedish Gambling Award 2023

Utmärkelsen Swedish Gambling Award (SGA) hyllar ansvarstagande och lyfter fram de många positiva initiativ som görs i spelbranschen. Utmärkelsen vill visa det arbete som görs för att skapa en sund, modern och hållbar bransch. Arbetet ska ha varit aktuellt under de senaste två åren: ha startats, pågå eller avslutats. 2023 har juryn nominerat 18 bidrag, i sex olika kategorier, som går vidare till final.

Vinnarna utses vid en prisutdelning i Stockholm torsdagen den 15 juni.

Ledarskap – Person
Hållbarhetschef Svenska Spel
Kajsa Nylander

SVENSKA SPEL

Ett liv i den allmännyttiga
bingons tjänst
Krister Fredricson
FOLKSPEL, MILJONLOTTERIET, KOMBISPEL OCH SVEBICO

Hur hög är kanaliseringen i Sverige?
Fråga Tobias och Rasmus!

AB TRAV OCH GALOPP

Ledarskap – Organisation
Svenska Spels arbete mot matchfixning
SVENSKA SPEL

Driving Diversity and Inclusion within the Industry
BETSSON GROUP

Kunskapsdelning och transparens kring spelansvar
SVENSKA SPEL

Hållbarhet – Spelansvar
Spelpaus 2.0: Från ett rundabords-samtal till en snar verklighet?
AB TRAV OCH GALOPP

Inkomstgranskning vid högt satta spelgränser
SVENSKA SPEL

Spelansvarsutbildning för idrotten

SVENSKA SPEL

Hållbarhet – Samhällsansvar
The war came closer

BETSSON GROUP

SNSUS – en nordisk organisation med fingret ständigt i luften
SNSUS

Svenska Spels forskningsstöd

SVENSKA SPEL

Kundnöjdhet – Effekt och NKI
A Driver for the Voice of the Consumer
BETSSON GROUP

Certifierade kundsamtal

SVENSKA POSTKODLOTTERIET

Svenska Spels nätcasino
The next level
SVENSKA SPEL

Kundnöjdhet – Marknadsföring
Nytt kommunikationssätt för Eurojackpot
SVENSKA SPEL

Du bidrar – Postkodlotteriets välgörenhetskampanj
SVENSKA POSTKODLOTTERIET

Ja må hon leva!

FOLKSPEL

Beskrivning av kategorier

Person – känner du till någon som är spelbranschens främsta inspiratör och  förändringsledare?

En bransch utvecklas genom att gamla normer utmanas och att någon vågar gå först och göra något på ett nytt sätt. Att lyssna till omvärlden, förstå samhällets utveckling, kundernas förändrade krav och förväntningar kräver uppmärksamhet. 

Som hockeyspelaren Wayne Gretzky sa ”en bra hockeyspelare spelar där pucken är. En suverän hockeyspelare spelar där pucken kommer att hamna”.

För att lyckas med en förändring krävs ett bra ledarskap. En bra ledare är någon som är tydlig, modig, vågar misslyckas och är tillräckligt ödmjuk för att dela med sig av sin kunskap.

Känner du en person eller en organisation som passar in på denna beskrivning? Då hoppas vi att du vill nominera personen eller organisationen i denna kategori.

Denna kategori väljer du om du vill nominera en person som passar in på beskrivningen om ett bra ledarskap.

Exempel på bidrag
Genom sina insatser har personen:

  • med ett ansvarsfullt ledarskap blivit en positiv förebild för en hållbarare utveckling
  • skapat en attraktiv, hållbar arbetsplats och ett föredöme i branschen
  • vågat ta ett obekvämt och inspirerande beslut i syfte att bidra till en positiv utveckling
  • utmanat branschen med ny kunskap och inspiration
  • fört talan inom ett visst område och påverkat opinionen.

Organisation – känner du till någon som är spelbranschens främsta inspiratör och  förändringsledare?

En bransch utvecklas genom att gamla normer utmanas och att någon vågar gå först och göra något på ett nytt sätt. Att lyssna till omvärlden, förstå samhällets utveckling, kundernas förändrade krav och förväntningar kräver uppmärksamhet. 

Som hockeyspelaren Wayne Gretzky sa ”en bra hockeyspelare spelar där pucken är. En suverän hockeyspelare spelar där pucken kommer att hamna”.

För att lyckas med en förändring krävs ett bra ledarskap. En bra ledare är någon som är tydlig, modig, vågar misslyckas och är tillräckligt ödmjuk för att dela med sig av sin kunskap.

Känner du en person eller en organisation som passar in på denna beskrivning? Då hoppas vi att du vill nominera personen eller organisationen i denna kategori.

Denna kategori väljer du om du vill nominera en organisation som passar in på beskrivningen om ett bra ledarskap.

Exempel på bidrag
Genom sina insatser har organisationen:

  • med ett ansvarsfullt ledarskap blivit en positiv förebild för en hållbarare utveckling
  • skapat en attraktiv, hållbar arbetsplats och ett föredöme i branschen
  • vågat ta ett obekvämt och inspirerande beslut i syfte att bidra till en positiv utveckling
  • utmanat branschen med ny kunskap och inspiration
  • fört talan inom ett visst område och påverkat opinionen.

Ansvar för spelare och samhället – Vad ni har gjort för att öka konsumentskyddet, spelansvaret eller för att förbättra samhället?

Hållbarhet är idag lika viktigt som att möta marknadens behov med sina produkter och tjänster. Alla måste bidra positivt till samhället ur ett socialt, ekonomiskt och ett ekologiskt perspektiv. Så även spelbranschen.

En av spelbranschens viktigaste hållbarhetsfrågor är spelansvar. Att spela ska vara en rolig underhållning och något som görs som förströelse. Ingen ska må dåligt av att spela – det måste vara branschens gemensamma mål!

Tyvärr finns det en viss risk med alla produkter, att de kan leda till ett osunt spelande. Spelbranschen har ett ansvar att minimera denna risk. Detta kan göras genom många olika insatser och lösningar: spelansvarsverktyg som följer spelarens mönster, insatser som görs vid tecken på problem, justeringar i själva produkten, tydlig kommunikation och informationsspridning, med mera. 

Har ni hittat ett sätt att bättre nå detta mål och har ökat skyddet för konsumenten eller förbättrat samhället? Om svaret är ja hoppas vi att ni vill delta med ett bidrag i denna kategori.

Denna kategori väljer du om du vill nominera en aktivitet som bidrar till ökat konsumentskydd.

Exempel på bidrag
Genom innovativa och inspirerande insatser har

  • man utvecklat verktyg/system/processer för spelansvar
  • man utvecklat produkter som minskar risken för spelproblem
  • kommunikationen och marknadsföringen inkluderat spelansvar och samhällsansvar
  • man genomfört insatser som minskar riskspelandet
  • man startat forskningsprojekt
  • man satt jämställdhet, hållbarhet och mångfald satts i fokus
  • har organisationen bidragit till att förbättra miljön och samhället

Ansvar för spelare och samhället – Vad ni har gjort för att öka konsumentskyddet, spelansvaret eller för att förbättra samhället?

Hållbarhet är idag lika viktigt som att möta marknadens behov med sina produkter och tjänster. Alla måste bidra positivt till samhället ur ett socialt, ekonomiskt och ett ekologiskt perspektiv. Så även spelbranschen.

En av spelbranschens viktigaste hållbarhetsfrågor är spelansvar. Att spela ska vara en rolig underhållning och något som görs som förströelse. Ingen ska må dåligt av att spela – det måste vara branschens gemensamma mål!

Tyvärr finns det en viss risk med alla produkter, att de kan leda till ett osunt spelande. Spelbranschen har ett ansvar att minimera denna risk. Detta kan göras genom många olika insatser och lösningar: spelansvarsverktyg som följer spelarens mönster, insatser som görs vid tecken på problem, justeringar i själva produkten, tydlig kommunikation och informationsspridning, med mera. 

Har ni hittat ett sätt att bättre nå detta mål och har ökat skyddet för konsumenten eller förbättrat samhället? Om svaret är ja hoppas vi att ni vill delta med ett bidrag i denna kategori.

Denna kategori väljer du om du vill nominera en aktivitet som bidrar till att förbättra samhället.

Exempel på bidrag
Genom innovativa och inspirerande insatser har

  • man utvecklat verktyg/system/processer för spelansvar
  • man utvecklat produkter som minskar risken för spelproblem
  • kommunikationen och marknadsföringen inkluderat spelansvar och samhällsansvar
  • man genomfört insatser som minskar riskspelandet
  • man startat forskningsprojekt
  • man satt jämställdhet, hållbarhet och mångfald satts i fokus
  • har organisationen bidragit till att förbättra miljön och samhället

Nöjda kunder – känner du till inspirerande, innovativa initiativ och måttfulla marknadsföringsinsatser som har lett till att skapa nöjda och lojala kunder?

Det brukar sägas att människan alltid har spelat och att spel alltid kommer att finnas. Det hoppas vi stämmer, men idag har spelbranschen hård konkurrens från många andra underhållningsformer som mättar samma behov.

Enligt statistiken väljer allt färre i Sverige att lägga sina pengar och sin tid på spel om pengar. Det är viktigare än någonsin att behålla sina kunder och se till att de är riktigt nöjda.

Går det att hålla spelkunder nöjda även om de inte vinner den där storvinsten som reklamen lockade med? Om ni har hittat en lösning eller ett inspirerande initiativ som har ökat kundnöjdheten så hoppas vi att ni vill delta med ett bidrag i denna kategori.

Denna katgori väljer du om du vill nominera ett bidrag som mätbart ökat kundnöjdheten.

Exempel på bidrag
Genom innovativa och inspirerande insatser har

  • man utvecklat kundens köpupplevelse
  • man förbättrat kundbemötandet och dialogen
  • produkterna fått ett ökat underhållningsvärde
  • kunderna fått värde för pengarna även om de inte vunnit
  • man erbjudit underhållning utöver det vanliga
  • marknadsföringen haft annat budskap än stora vinster, jackpots och bonusar.

Nöjda kunder – känner du till inspirerande, innovativa initiativ och måttfulla marknadsföringsinsatser som har lett till att skapa nöjda och lojala kunder?

Det brukar sägas att människan alltid har spelat och att spel alltid kommer att finnas. Det hoppas vi stämmer, men idag har spelbranschen hård konkurrens från många andra underhållningsformer som mättar samma behov.

Enligt statistiken väljer allt färre i Sverige att lägga sina pengar och sin tid på spel om pengar. Det är viktigare än någonsin att behålla sina kunder och se till att de är riktigt nöjda.

Går det att hålla spelkunder nöjda även om de inte vinner den där storvinsten som reklamen lockade med? Om ni har hittat en lösning eller ett inspirerande initiativ som har ökat kundnöjdheten så hoppas vi att ni vill delta med ett bidrag i denna kategori.

Denna kategori väljer du om du vill nominera ett bidrag som lever upp till måttfull marknadsföring.

Exempel på bidrag
Genom innovativa och inspirerande insatser har

  • man utvecklat kundens köpupplevelse
  • man förbättrat kundbemötandet och dialogen
  • produkterna fått ett ökat underhållningsvärde
  • kunderna fått värde för pengarna även om de inte vunnit
  • man erbjudit underhållning utöver det vanliga
  • marknadsföringen haft annat budskap än stora vinster, jackpots och bonusar.

Juryn består av

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

Ann-Sofie Olsson, ordförande

Managementkonsult, Priority Group

Jenny Nilzon

Affärsområdesansvarig, På AB

Sandra Hansson

Advokat, Advokatfirman MarLaw AB

Leif Almgren

Senior spelkonsult

Hanna Riberdahl

Vd, Sveriges Annonsörer

Maria Kausits

Analytiker och partner, SB Insights

Magnus Berglund

Vd, Kinglet

Juryn bedömer och nominerar tävlingsbidrag utifrån:

Kreativitet och nytänkande
Resultat och effekt utifrån uppsatta mål
Påverkan på kundernas agerande
Påverkan på attityd och opinion
Insats och ambition utöver det vanliga
Går att använda för andra i branschen
Inspiraration och förebild

Frågor och svar

Swedish Gambling Award ska sätta strålkastaren på de goda initiativ som gjorts och som ökar ansvarstagandet och en hållbar utveckling i spelbranschen. Mod och nytänkande ska premieras och förebilder hyllas i hopp om att inspirera andra att följa samma väg.

Spelbranschen skapar underhållning och glädje för många människor i Sverige. Trots det har branschen en del utmaningar. Allmänhetens förtroende är på en låg nivå för att det ska vara långsiktigt hållbart. Kritik riktas bland annat mot att spelreklam är påträngande och att ansvarstagandet är för långt . En del av kritiken är befogad men långt ifrån allt. Därför vill vi visa på det seriösa och strävsamma arbete som pågår för att skapa en sund och säker spelbransch.

Swedish Gambling Award arrangeras av branschorganisationerna BOS och Sper, men utmärkelsen vänder sig till alla aktörer i spelbranschen. En oberoende jury utser vilka som ska nomineras och vem som vinner.

Utmärkelsen innebär att initiativ från spelbranschen, eller aktörer som jobbar med spelbranschen, kan vara med och delta. De som vinner belönas med diplom och äran. Initiativen kommer även att lyftas fram som goda exempel i Spers kommunikation och informationsarbete.

Alla speloperatörer som har spellicens i Sverige kan delta. Även leverantörer av produkter och tjänster till spelbranschen i Sverige kan vara med så som spelutvecklare, marknadsförare, betallösningar och analytiker.

Företaget eller organisationen som deltar behöver inte ha sitt säte i Sverige. Kravet är att man vänder sig till svenska konsumenter och att man som speloperatör innehar svensk spellicens.

Arbetet ska ha varit aktuellt under de senaste två åren –  ha startats, vara pågående eller avslutats. Initierades arbetet för flera år sedan men pågår med gott resultat går det bra att använda som bidrag.

Nej, det är kostnadsfritt att delta i Swedish Gambling Award.

Ansökan kan göras på svenska eller engelska.

Det finns ingen begränsning för hur många bidrag man kan delta med. Vill ett företag/organisation delta i flera kategorier med samma bidrag ska dock en ansökan per kategori göras.

Man kan anmäla bidrag med start från 16 januari 2023 till och med den 3 april 2023.

Ett bidrag kan komma från en speloperatör, en leverantör eller en samarbetspartner. Däremot måste den som är föremål för ansökan bli informerad om att ett bidrag skickas in.

Juryn består av sju personer varav en ordförande. Personerna besitter olika kunskap inom ledarskap, hållbarhet, kommunikation och marknadsföring. Jury är oberoende och deras beslut kan inte överklagas.

Juryn utgår ifrån om initiativen visat på kreativitet och nytänkande, har påverkat kundernas agerande, är en insats eller ambition utöver det vanliga, har inspirerat andra/går att använda av andra, har skapat opinion eller påverkat attityd.

De nominerade bidragen tillkännages under maj 2023, efter att juryn har sagt sitt.

Årets vinnare utses vid en prisutdelning den 15 juni 2023.

Det går inte att delta anonymt eller skicka in anonyma bidrag utan det måste vara tydligt vem som är avsändare till initiativet. Däremot kommer känslig information inte publiceras, sådant som t.ex. juryn tar del av i ansökan om det inte har godkänts innan.

Kontakt


Har du frågor om Swedish Gambling Awards är du välkommen att kontakta oss genom att mejla till swedishgamblingaward@gmail.com

Arrangörer